Markkinointiosaaminen rekrytoinnissa – hyödyt ja tärkeimmät taidot

Markkinointiosaaminen rekrytoinnissa – hyödyt ja tärkeimmät taidot

Hyödyt, joita markkinointiosaaminen tuo rekrytointiin

  • Työnantajabrändin vahvistaminen

  • Parempi näkyvyys ja tavoitettavuus

  • Kohdennettu rekrytointi ja parempi hakijalaatu

  • Kilpailuedun luominen työmarkkinoilla

Tärkeimmät markkinointitaidot rekrytoinnissa


📌  1. Houkutteleva työpaikkailmoitus ja hakuprosessi

Rekrytoinnin markkinointi alkaa aina työpaikkailmoituksesta, joka julkaistaan usein yrityksen nettisivuille. Jo tämä ensimmäinen vaihe voi olla kompastuskivi, jonka takia hakemuksia ei tulekaan.

Työpaikkailmoituksen tulee olla selkeä, jossa ilmaistaan kaikki tarvittavat tiedot työsuhteen kestosta työtehtäviin ja palkkaukseen. On tärkeää, että työtehtävät ilmaistaan rehellisesti mutta houkuttelevasti, eikä hakijan ominaisuuksien odotukset ole liian vaativat.

Työpaikkailmoituksen luominen ei ole kovin nopeaa hommaa, varsinkaan jos työtä ei tee usein. On myös tärkeää miettiä, minne hakemukset lähetetään, miten hakijaviestintä hoidetaan ja miten koko prosessi tehdään tietoturvallisesti.

Sujuvaksi tehty hakuprosessi on sekä työnantajan että työnhakijan etu.

📌  2. Digitaalinen markkinointi, analytiikka ja tekoäly

Me käytämme rekrytoinnin markkinoinnissa apuna nykyaikaisia järjestelmiä, tekoälyä ja analytiikkaa. Rekrytointimarkkinointi on laaja kokonaisuus ja meillä siihen panostetaan kokonaisvaltaisesti.

Hakukoneoptimointi, nettisivuliikenteen analysointi, hakukonemainonta, kohdennettu somemainonta sekä hakijadatan analysointi kuuluvat meidän työhömme ja pidämme mm. näiden kaikkien toimien avulla huolta siitä, että rekrytointikampanjat ovat optimoitu oikealle yleisölle. Markkinointiin varattu budjetti ei näin ollen mene hukkaan, vaan mainonta näkyy juuri oikeiden henkilöiden näytöillä.

Pystymme analysoimaan useiden alojen hakijadataa, joka edelleen myös auttaa meitä kehittämään toimialakohtaista rekrytointimarkkinointia.

📌  3. Sosiaalisen median hallinta

No eikö se olisi vain helppoa laittaa rekrytointi-ilmoitus someen ja sille rahaa. Mihinkä ulkopuolista tahoa tähän tarvitsee?

Tehoton somemarkkinointi on loputon rahareikä, jonka näennäiset tulokset voivat hämätä. Jos markkinointia ei ole kohdennettu, tuhannet näyttökerrat ja sadat tykkäykset voivat tulla aivan väärältä alueelta ja toimialalta, jolloin mainoksesi ei ole ollut lähellekään siellä, missä sen pitäisi. Esimerkiksi iisalmelaisen ja pelkästään siellä toimivan yrityksen mainonta Uudellamaalla on turhaa.

Hyvin rakennettu somekampanja oikealla kohderyhmällä rakentaa positiivista työnantajabrändiä ja houkuttelee uusia osaajia työpaikalle.

📌 4. Kohderyhmäymmärrys ja personointi

Hyvä rekrytointimarkkinointi osaa puhutella eri kohderyhmiä oikealla sävyllä. Viestien ja mainosten räätälöinti kyseiselle kohderyhmälle parantaa rekrytointiprosessin tehokkuutta ja houkuttelee oikeita hakijoita lähettämään hakemuksen.

Onnistuneella rekrytointimarkkinoinnilla voit löytää yritykseesi juuri sellaisen työntekijän, jota etsit. Jokaisesta onnistumisesta ja epäonnistumisesta kuitenkin oppii jotain. Näitä oppeja me käytämme jokaisessa tekemässämme rekrytoinnissa, jotta voimme markkinoida ja optimoida työpaikkailmoituksiamme paremmin. Kokemusta onkin kertynyt jo satojen rekrytointien osalta.