Rekry Blogi

Tervetuloa Rekryn blogiin, jossa pureudumme työelämän ja rekrytoinnin maailmaan.

Tule mukaan lukemaan asiantuntijoidemme näkemyksiä työelämän ajankohtaisista aiheista, löydä vinkkejä työnhakuun, työhyvinvointiin ja urakehitykseen!

Rekry Blogi

Tervetuloa Rekryn blogiin, jossa pureudumme työelämän ja rekrytoinnin maailmaan.

Tule mukaan lukemaan asiantuntijoidemme näkemyksiä työelämän ajankohtaisista aiheista, löydä vinkkejä työnhakuun, työhyvinvointiin ja urakehitykseen!

Hyvän hakijakokemuksen onnistuminen

  • Auttaa löytämään oikean henkilön

  • Rakentaa yrityksen mainetta työnantajana

  • On kilpailuetu

  • Saa hakijan tuntemaan itsensä arvostetuksi

Hakijakokemus ratkaisee

Kun yritykselle tulee tarve hakea uusia työntekijöitä, yksi tärkeimmistä huomioitavista tekijöistä on hakijakokemus. Hakijakokemus tarkoittaa työnhakijan kokemuksia ja tuntemuksia koko rekrytointiprosessin aikana. Hakijakokemus ei pelkästään auta löytämään oikeaa osaajaa, vaan myös rakentaa yrityksen mainetta työnantajana, lisää suosittelijoita ja voi jopa tuoda uusia asiakkaita. Hyvä hakijakokemus saa hakijan tuntemaan itsensä arvostetuksi ja kohdatuksi ihmisenä – riippumatta siitä, valitaanko hänet tehtävään vai ei.

Kerron käytännönläheisesti ja kokemuksella siitä, mikä voi vaikuttaa hakijakokemukseen ja kuinka sitä voi parantaa sekä annan vinkkejä, joita yritys voi ottaa käyttöönsä ja mitä olisi hyvä välttää.

Hei sinä! Kiva kun olet täällä.

Minä olen Sanna Kröger, rekrytointiasiantuntija ja Wellness-tradenomi-opiskelija. Minulla on pitkä työkokemus rekrytoinneista sekä asiakas- ja työsuhteiden hoitamisesta. Näistä riittää yhtä jos toistakin tarinaa ja oppia kerrottavaksi.

Minua on aina kiinnostanut ihmisten hyvinvointi ja sen kehittäminen. Haluan löytää ratkaisuja ja tarkoitusta työhön ja elämään. Kehotan jokaista heittäytymään ja pysähtymään rohkeasti hetkeen ja löytämään jokaisesta päivästä jotain hyvää, josta olla kiitollinen.

Jää mukaan lukemaan ajatuksiani työelämästä, työhyvinvoinnista ja näiden kehittämisestä. Pohditaan yhdessä ratkaisuja paremman työelämän puolesta!

Mikä vaikuttaa hakijakokemukseen ja mitä ei kannata tehdä?

Hakijakokemus alkaa selkeästä, rehellisestä ja houkuttelevasta työpaikkailmoituksesta, jossa kerrotaan myös haun etenemisestä. Olen itse avannut paljon työpaikkoja hakuun ja erilaisiin työtehtäviin. Olen myös nähnyt, lukenut ja yrittänyt ymmärtää monia työpaikkailmoituksia. Ja se, mikä herättää minun mielenkiintoni ja luottamuksen, on nimenomaan selkeys ja rehellisyys ilmoituksesta. Hakijan tulisi tietää, millaista tekijää työpaikkaan etsitään ja työstä tulisi kertoa rehellisesti.

Haastatteluvaiheessa on tärkeää varmistaa, että yrityksen ja hakijan odotukset kohtaavat. Itse valmistaudun aina haastatteluun tutustumalla hakijan hakemukseen huolella, se on myös osoitus siitä, että arvostan hakijaa ja olen hänestä kiinnostunut. Lupauksissa kannattaa olla tarkka ja rehellinen; älä esimerkiksi lupaa palata asiaan tiettyyn aikaan, jos siihen ei oikeasti pystytä.

Hakijoita ei kannata jättää odottamaan viikkokausiksi ilman viestintää – se antaa helposti kuvan välinpitämättömyydestä tai huonosta organisoinnista. Muista myös, että jokainen hakija ansaitsee vastauksen. Päätöksistä on hyvä viestiä kaikille hakijoille selkeästi, oikea-aikaisesti ja kunnioittavasti, jotta jokaiselle jää reilu ja arvostava kokemus. Mielestäni hyvä rekrytointi on myös hyvää ihmisten kohtaamista ja se näkyy pienissä teoissa.

”Jokainen hakija ansaitsee vastauksen”

Rekry Groupin tiimissä kaikille on tärkeää se, että luomme haastattelutilanteesta hakijalle rennon, sillä monia se jännittää. Juodaan kahvit ja tutustutaan! Asiantuntijuutta rekrytoinnissa on se, että tunnistamme ja yhdistämme persoonan sopivaan työpaikkaan. Haluammekin, että meille voi aina tulla omana itsenään!

On kuitenkin hyvä muistaa, että täydellisyyttä on mahdotonta saavuttaa hakijaviestinnässä, vaikka siihen pyrittäisikin. Kiire tai inhimilliset virheet vaikuttavat meidän jokaisen arjessa, joten joskus sattuu epäonnistumisia. On tärkeää, että näistä epäonnistumisista opitaan ja pyritään toimimaan seuraavalla kerralla paremmin!

Kuinka parantaa hakijakokemusta?

  • Avoimuus

    Koko prosessin tulisi olla avoin ja sujuva ilman turhaa viivyttelyä

  • Ajantasainen viestintä

    Kuittaa hakemukset vastaanotetuiksi ja anna realistinen aikataulu. Muista aina ystävällinen kiitosviestin lähettäminen.

  • Haastattelu

    Anna haastatteluissa hakijalle tilaa kertoa itsestään sekä esitä selkeitä, kiinnostuneita kysymyksiä ja kuuntele aktiivisesti

  • Rehellisyys

    Rehellisyys on tärkeää. Kerro reilusti, jos prosessi venyy, pidä työnhakijat ajan tasalla. Näin kunnioitat heitä ja poistat myös itseltäsi turhaa stressiä.

Sanna Kröger

Rekrytointiasiantuntija
Rekrytointi